Investeren in je gezondheid: de beste investering ooit!

Op deze blog heb ik het vaak over beleggen en investeren. Een investering die niet vaak wordt genoemd is investeren in je gezondheid. Leuk dat investeren in ETFs, maar wat heb je eraan als je er niet van kunt genieten? Daarom leek het me goed ook eens een investering te bespreken die we vaak vergeten met z’n allen: onze gezondheid! Vaak zie je artikelen die gaan over waarom werkgevers moeten investeren in de gezondheid van hun werknemers, maar ik ben van mening dat je als mens ook moet investeren in je gezondheid en goed voor jezelf moet zorgen. Dit zou niet moeten afhangen van je werkgever.

Je gezondheid: de beste investering!

Elke dag ben je weer keihard aan het werk om financieel gezien alle schaapjes op het droge te hebben. Je bent aan het sparen, je huis versneld aan het afbetalen en kijkt uit naar die dag dat je met pensioen mag. Is het dan niet meer dan logisch dat je ook investeert in je gezondheid zodat je gezond die pensioenleeftijd bereikt? Je tegen die tijd ook daadwerkelijk van je vrijheid kan genieten?

Ook nu is het belangrijk fit te zijn. Je voelt je fijn in je eigen lichaam, hebt genoeg energie om in het weekend leuke dingen te doen en presteert beter op je werk. Vriendschappen onderhouden gaat makkelijker, je hebt meer zelfvertrouwen en voelt je gelukkiger. Fit en gezond zijn zorgt ook voor een goede focus, je leert en onthoudt beter. Slaap is ook erg belangrijk, wanneer je vaak sport slaap je ook een stuk beter, weg met die slaapstoornissen! Daarnaast is de kans op te hoge stress en bijkomende problemen (depressies, overspannen, burn-out etc.) lager.

Kortom: zowel voor nu als voor later is het belangrijk te investeren in je gezondheid!

Hoe kun je makkelijk investeren in je gezondheid?

Investeren in je gezondheid is niet altijd even makkelijk als weer wat geld inleggen op je beleggingsrekening. Je zult hier meer tijd in moeten investeren en dit zal niet altijd makkelijk zijn. Toch hoeft het ook niet lastig te zijn. Hier een aantal makkelijke tips die je op weg kunnen helpen:

  • Verruil de boterham voor een salade met de lunch: voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgen is erg belangrijk. Daarnaast moet je ook een beetje letten op je calorie inname, zeker bij een zittend beroep terwijl je verder niet intensief sport! Verruil daarom eens een keer die boterham voor de lunch met een lekkere salade. Een beetje dressing of olie erop (olijfolie is niet ongezond!) en hij smaakt erg goed! Zo kom je ook nog eens makkelijker aan de hoeveelheid groente die je op een dag zou moeten eten, score!
  • Ga lekker op de fiets naar het werk: Oke, dit is niet voor iedereen haalbaar, maar fietsen naar het werk zorgt ervoor dat je alweer meer beweging hebt en je wordt er fijner wakker door. Is je werk erg ver weg? Parkeer de auto niet pal voor de deur maar een paar honderd meter verderop. Dat kleine stukje lopen helpt ook! Met het OV naar je werk gaan zorgt er ook al voor dat je meer beweging krijgt, misschien ook een goede optie?
  • Lunchwandeling! Een lunchwandeling maken helpt bij het opfrissen van je geheugen en zorgt ervoor dat je weer die extra stappen maakt om fit te blijven. Ook ontstaan hierdoor vaak leukere gesprekken met collega’s dan wanneer je statisch tegenover elkaar zit in de kantine van het bedrijf. Sleep de rest lekker mee naar buiten, ze zullen je dankbaar zijn.
  • Een stuk fruit bij het ontbijt: ontbijten is op zichzelf natuurlijk al belangrijk (al zijn er ook veel voorstanders van intermitted fasting), maar nog gezonder wordt het als je dit in combinatie met fruit doet. Gewoon je normale ontbijt met een appeltje extra. De suikers uit fruit zorgen er daarnaast ook voor dat je wat meer energie hebt in de ochtend. Dit is ook meteen de reden om liever ‘s ochtends dan vlak voor het slapen fruit te nemen, anders wordt het weer omgezet in vet…).
  • Enzovoort.. Natuurlijk zijn er nog veel meer manieren om gezonder en fitter te worden. Na het avondeten een rondje lopen, meer actie tussen de lakens (je weet wat ik bedoel…), minder suiker eten, toch echt stoppen met roken, minder / geen alcohol, geen rood vlees meer (wordt vegetarisch!), regelmatig naar de tandarts etc. etc.

Gezondheid en financiën kunnen dus wel degelijk samen gaan, maar voor meer tips over je gezondheid zijn er vele andere blogs die je hier meer tips over kunnen geven. Het belangrijkste is waarschijnlijk nog wel gewoon doen! Niet alleen maar lezen en weten wat je er allemaal aan kunt verbeteren, maar actie ondernemen. Je kan het!

Soms blijft het lastig..

Toch kost het investeren in je gezondheid vaak veel tijd. Dit is niet voor iedereen even makkelijk. Als je al een drukke baan hebt val je misschien ‘s avonds wel uitgeput op de bank. Toch is het juist op die momenten belangrijk om even een rondje te wandelen, te mediteren om je hoofd rustig te krijgen en stress te verlagen of even wat simpele yoga poses te doen om het bloed weer volop te laten stromen en weer wat energie te krijgen.

Iedereen heeft een ander beginpunt. Probeer je daarom ook niet te vergelijken met anderen. Haal plezier uit het proces, dan wordt het fitter en gezonder worden en blijven een stuk makkelijker!

Oke, ik ga even een rondje lopen voor mijn middagpauze, zie jullie binnenkort weer!

Vond je dit een nuttig artikel? Bewaar hem dan op Pinterest: