Skip to content

3 Comments

  1. Anoniem
    augustus 15, 2020 @ 8:19 am

    Mijn werkgever kent vaste thuiswerkers en incidentele thuiswerkers. De vaste thuiswerkers krijgen een hogere internetvergoeding en een budget voor meubilair en randapparatuur. Ze komen niet in aanmerking voor een vaste reiskostenvergoeding, tenzij ze vanwege hun functie veel naar de klant moeten. Ze worden geacht bij uitzondering naar kantoor te komen- het zijn vaak mensen die vanuit een bepaalde historie ver van het hoofdkantoor wonen, je kunt niet zomaar kiezen om vaste thuiswerker te worden.
    Mobiele telefonie is op basis van functie en noodzaak, en wordt ieder jaar getoetst.

    Meer thuiswerken brengt hogere kosten mee voor nutsvoorzieningen, koffie en wc-papier, maar neemt de kosten weg voor kantine-lunches (op kantoor vaak nog de standaard) of impulsaankopen bij het station of langs de snelweg (dranken en versnaperingen, kleine aankopen, verzorgingsartikelen). Onderschat die dagelijkse kosten niet, ze kunnen aardig oplopen!

    Reply

  2. John
    november 14, 2020 @ 11:29 am

    Goed artikel, ik denk dat er inderdaad onderschat wordt wat de werkelijke kosten voor thuiswerken zijn. Het Nibud laat hierin echt te wensen over. Wat ik hierin bijvoorbeeld niet zie, is de ruimte in huis die je niet ergens anders voor kan gebruiken, hoeveel kost dat?
    De berekening is sowieso ook karig, Koffie & thee (6 kopjes) €0,695. Als je even op C**lblue kijkt zie je dat een kopje koffie gemiddeld bijna € 0,20 kost. Dit is afhankelijk van welke manier van koffie zetten iemand in het verleden gekozen heeft maar een nieuw apparaat aanschaffen om op € 0,695 uit te komen brengt op korte termijn nog meer kosten met zich mee.
    Afschrijving van bureau en stoel is ook totaal uit de lucht gegrepen. Een ergonomische bureaustoel en verstelbaar bureau kosten samen snel al € 540 euro (De wat goedkopere producten op de eerste hit bij zoeken). schrijf dit in 10 jaar af en je zit op € 0,20 per dag i.p.v. € 0,009.
    Naar mijn mening is de vergoeding onvolledig en wordt het de werkgever op deze manier moeilijk/kostbaar gemaakt om te zorgen voor een goede werkomgeving voor de medewerkers. Ook gaat de werknemer er in koopkracht op deze manier op achteruit..

    Reply

  3. Niels
    december 13, 2020 @ 9:46 pm

    De berekende kosten zijn sowieso niet representatief voor iedereen. Wij hebben de luxe van een vrijstaand huis m.a.g. veel hogere stookkosten dan het Nibbud berekent. Die moeten we dan automatisch maar voor lief nemen?
    Inderdaad zijn we effectief twee ruimtes in huis min of meer kwijt, doordat deze nu in gebruik zijn de hele week.
    Zelf betaal ik voor een lunch op de zaak, die ik nu niet of nauwelijks nuttig. Ik krijg wel een reiskostenvergoeding die iets hoger is, maar die kreeg ik hiervoor natuurlijk ook al en ik kom dagelijks met de fiets. Netto ga ik er dus weer op achteruit.
    Van de zomer kwamen er nog kosten van een airco bij, omdat het op zolder gewoon niet meer te houden was. Op het werk werd dat afgedaan als, we zijn daarover aan het nadenken (tot op heden).

    En zo zijn er nog veel meer zaken te noemen die ik nergens terugzie. Ik ben van beroep data-analist en ik durf zeker te stellen dat die twee euro bij lange na niet in de buurt komt van de werkelijke kosten. Het verschilt natuurlijk nogal per situatie, maar juist daarom moet je niet zomaar zo’n bedrag noemen in mijn optiek. Ik snap wel dat je iets wilt, maar dit is natuurlijk wel veel te kort door de bocht.

    Reply

Laat een antwoord achter aan John Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *